Magister
Magister

Schooljaarverslag 2021

Onderwijs in coronatijd

Ook voor het Maurick College was het kalenderjaar 2021 een bijzonder jaar. Er moest snel geschakeld worden om onze lessen in de nieuwe corona-werkelijkheid doorgang te laten vinden. Terugkijkend op deze periode kunnen we als school concluderen dat onze docenten het online lesgeven op een goede manier gestalte hebben kunnen geven. Het heeft een enorme boost gegeven aan het gebruik en de bijbehorende vaardigheden van onze ICT-faciliteiten. De tijd heeft ons wendbaar gemaakt. De medewerkers en leerlingen van onze school hebben laten zien dat ze het vermogen hebben om flexibel om te gaan met veranderingen, zoals het volgen van online of fysieke lessen en het dragen van een mondkapje. Die getoonde inzet was niet alleen binnen school zichtbaar, maar werd ook door de leerlingen en ouders opgemerkt. Wij zijn dankbaar voor de lovende woorden van menig ouder.

Organisatie in ontwikkeling

Het afgelopen jaar heeft het Maurick College volop geïnvesteerd in ontwikkeling. De belangrijkste ontwikkelingen richten zich op de vraag hoe het maximale uit de leerling te halen. Zowel voor leerlingen als voor medewerkers ligt de nadruk op het leren van en met elkaar. Er zijn het afgelopen jaar verschillende werkgroepen aan de slag gegaan om professionaliseringsslagen door te voeren op onder andere de gebieden daltononderwijs, digitalisering en communicatie.

Jaarthema: didactisch handelen in de klas

Voor de vorming van leerlingen is het belangrijk dat zij inzicht krijgen in andere culturen en het democratisch bestel in Nederland. In de onderbouw is daarom het vak burgerschapsvorming ontwikkeld. Daarnaast is het in een wereld die steeds meer digitaal wordt van belang dat leerlingen informatie op waarde kunnen schatten. Daarom krijgen brugklasleerlingen les in mediawijsheid.

Alle leerlingen zijn het schooljaar 2021-2022 begonnen met een introductieweek waarin het samenzijn met de klas, motivatie en teambuilding centraal stonden. Afhankelijk van hun leeftijd namen leerlingen deel aan workshops.

Ondanks dat de meeste reizen in 2021 geen doorgang konden vinden, zijn er gedurende het jaar veel activiteiten georganiseerd, zoals een bezoek aan de world press tentoonstelling, verschillende hardloopwedstrijden, een biking project en excursies voor het vak geschiedenis.

Verder zijn wij erg trots op onze examenleerlingen die ondanks deze coronatijd bijna allemaal zijn geslaagd. 

Kortom: leerlingen zijn gegroeid in zelfstandigheid; het digitaal samenwerken, maar ook in flexibiliteit. Vaardigheden die hen in hun toekomstige leven zeker van pas zullen komen!